carian Cari laman

Dekonstruksionisme, Ruang Kebebasan dan Spontaniti yang Murni

klasifikasiReka bentuk dalaman 3480 0

Perikatan Reka Bentuk Dalaman Eos Asli

 

Dekonstruksi minimalis

Ini adalah rumah berbentuk 115㎡ L di Provinsi Taiwan, dengan dua anak tinggal di dalamnya. Pemiliknya tidak mahu mengisi bilik sekarang kerana anak-anak masih muda, dan ingin menyimpan beberapa perubahan untuk masa depan. Rumah asalnya mempunyai beberapa kayu lama di dalamnya, dan cahayanya tidak terlalu terang. Pemiliknya mengupah pereka Ming-Hui Cheng dari Bug Idea untuk mengubahsuai rumah mereka.

Plan Pelan lantai asal

Pelan lantai asal menunjukkan bahawa susun aturnya tidak baik. Koridor terlalu panjang dan sempit, sehingga ruang menjadi terlalu panjang dan gelap. Pertama, pereka membuang partisi dalaman dan menyusun semula tiga garis bergerak.

Reka bentuk bilik didasarkan pada konsep "partisi berbentuk L" dan "garis dua".

Susun atur berbentuk L terbahagi kepada dua blok: ruang tamu dan ruang makan terbuka + ruang dapur di bahagian bawah / bilik di atas adalah bilik yang memerlukan privasi

▲ Pelan Lantai

Dari keseluruhan denah lantai, pereka berusaha untuk melemahkan kekurangan jalan asalnya yang terlalu panjang. Dia menghubungkan blok atas dan bawah dengan blok biru. Blok biru ini bukan hanya pintu masuk bilik, tetapi juga menyatukan ruang simpanan dan ruang simpanan. Daripada menyembunyikan pintu dan dinding, kali ini "pintu" diserlahkan dengan blok warna, mengubahnya menjadi ruang peralihan yang menarik.

Bilik tidur utama di atas dipisahkan dari bilik kanak-kanak dengan pintu gelangsar. Pintu gelangsar dibuka pada waktu biasa, sehingga menjadi konfigurasi bilik yang besar. Ini senang bagi mereka untuk bermain atau tidur bersama.

Volume Isipadu biru di tengah menghubungkan ruang atas dan bawah.

Pemandangan dari pintu depan ke pedalaman, seluruh ruang juga mempunyai nada yang bersih dan sederhana. Ruang biru di tengah adalah ruang peralihan yang menghubungkan ruang awam dan swasta. Dapur dan ruang makan ada di sebelah kiri, dan ruang tamu di sebelah kanan. Penyimpanan dan penyimpanan semuanya tersembunyi. Di belakang sofa terdapat ruang simpanan keseluruhan. Kabinet TV juga tersembunyi di dinding. Laluan di tepi tingkap dihubungkan dengan bilik kanak-kanak.

Lantainya diperbuat daripada simen mikro. Di sisi ruang makan, kotak hitam digunakan untuk menggabungkan piano, penyejuk wain dan kabinet simpanan. Dengan cara ini penyimpanan tidak akan kelihatan berantakan.

Pulau pusat digabungkan dengan meja makan, secara konseptual menggunakan elemen isipadu dan papan yang saling berkaitan. Lantai memanjang ke meja dan diselingi dengan kotak untuk membentuk meja pulau tengah yang telah dibongkar, mencipta cara yang berbeza untuk menggunakannya. Kawasan penggorengan panas di dapur diletakkan di sudut, sehingga tidak perlu menambahkan pintu gelangsar khas, dan pintu itu dapat terbuka sedikit.

Tiga warna kelabu, hitam dan kayu bersilang. Hitam adalah ruang simpanan peralatan. Abu-abu adalah untuk bahagian atas meja, yang juga boleh direka untuk perpanjangan.

Lorong biru antara ruang tamu dan ruang bilik tidur. Satu sisi adalah ruang simpanan, dan sisi lain adalah kabinet senjata untuk permainan survival lelaki itu. Saya harap pemiliknya akan mendapat perubahan mood ketika melalui ruang peralihan ini.

Bahagian depan yang tidak teratur yang asal di tingkap. Pereka menggabungkannya dengan blok kayu dan mengubahnya menjadi pintu masuk dan keluar dari bilik kanak-kanak. Ini mewujudkan akses dua hala dan menyelesaikan masalah laluan pejalan kaki yang panjang. Blok dari ruang tamu ke bilik kanak-kanak akan dijadikan kawasan belajar untuk anak-anak pada masa akan datang.

Walaupun bilik kanak-kanak sekarang menjadi satu bilik besar, ia juga dikhaskan untuk dipisahkan menjadi dua bilik kanak-kanak pada masa akan datang. Ini sepenuhnya memenuhi keinginan pemilik rumah untuk serba boleh dalam hidup.

Untuk perancangan bilik kanak-kanak semasa, pereka menggunakan katil dua tingkat (tempat tidur ini boleh dibongkar menjadi dua katil single di masa akan datang), jadi perancangan juga merancang konfigurasi denah lantai lima tahun kemudian.

Bilik tidur utama dihubungkan ke bilik kanak-kanak dengan pintu gelangsar. Oleh kerana pemilik rumah menghabiskan sebahagian besar waktunya dengan anak-anak mereka, tidur bersama atau bermain bersama, penting untuk menghubungkan bilik kanak-kanak dengan cara ini, dan banyak pelanggan pada masa ini mempunyai keperluan sedemikian.

Bilik tidur utama mempunyai dua pintu gelangsar, satu sisi adalah bilik persalinan dan mandian utama, dan sebelah lagi dihubungkan ke bilik kanak-kanak.

▲ Pemandangan bilik tidur utama ke ruang tamu

Pemandangan bilik tidur utama yang menghadap ke ruang tamu, kotak biru tua membawa pemikiran ke ruang lain.

Kepala bilik tidur utama meluas ke ruang ganti, dan kabinet bilik persalinan berjalan melalui bahagian atas sink bilik mandi, dengan harapan dapat mewujudkan rasa pengembangan visual di dalam dan di luar.

Bilik mandi utama berada di hujung bilik persalinan. Lebar ruang satu baris tidak sesuai. Tetapi setelah menyusun kawasan fungsional, ia berfungsi dengan baik baik dalam penggunaan maupun visual.

Kawasan mandi di bilik mandi awam dipisahkan oleh cat mineral. Warna kuning yang hangat menunjukkan kehangatan dan keramahan pemiliknya.

Sebelumnya :: Next:
Klik untuk membatalkan balasan
    展开 更多
    Selamat datang ke laman web rasmi WOWOW FAUCET

    loading ...

    Pilih mata wang anda
    USDDolar Amerika Syarikat (AS)
    EUR Euro

    Dalam Troli

    X

    Sejarah Penyemakan

    X